Kedves Vendég!
Köszönöm érdeklődését, remélem tetszeni fog, amit itt talál. A szöveg saját szerzeményem, úgyszintén a képek nagy része is, kivéve néhányat, amelyeket a férjem, Zoltán Ferenc készített. Kérem, ne használja őket az engedélyünk nélkül!

2013. június 14., péntek

Rózsás volt az élet egy fél napig


Tulajdonképpen nem értem, hogy miért szorítkoztam mindig csak a magunk portájára, hiszen mi is járunk erre-arra, látunk más kerteket és növényeket, amelyekről be lehetne számolni. Mostantól így lesz.

A HÁTTÉRBEN ZÓLYOM (MOST UGYEBÁR ZVOLEN) SZÉPSÉGES PANELJEI

Június 8-án beneveztünk egy autóbuszos kirándulásra a Magyar Rózsatársasággal. Talán nem meglepő, hogy rózsákat nézni. Bár mást is ígért az út (pontosabban a szervezők), de azt sajnos elmosta az eső. Ez ugyanis az a nap volt, amikor Budapesten is leszakadt az ég, mintha nem lakott volna még jól vízzel öreg Dunánk.

A Zólyomi Egyetemi Arborétum (Arboretum Borova hora) rózsagyűjteményét 1965-ben hozták létre, és ugyanekkor telepítették ide a fák nagy részét is. A gyűjtemény nagyrészt Rudolf Geschwind rózsáiból áll, mondja az ismertető, de én láttam azért mást is, például Győry Szilveszter egy-két fajtáját. Ő személyesen is eljött, igen szeret beszélni, ha van aki hallgassa.
Egy szó mint száz, hozzávetőleg 800 rózsafajta látható az arborétumban, és ebből 111 minirózsa! Ezt azért említem, mert én is próbálkozom velük folyamatosan, persze csak a virágüzletekben kapható – nem túl jó minőségű – névtelenekkel, de eddig nem sok sikerről számolhatok be.

A rózsagyűjteményt még az égszakadás előtt sikerült bejárni, és most mutatok néhány képet. Sajnos a gépemen egy korábbi ISO állítás maradt valahogy sunyi módon, és ez meglátszik a minőségen. De itt kis méretben talán élvezhető lesz.

Először a törpék és talajtakarók, igen szépeket is láttam közöttük, de nevet nem mindegyikhez írtam.

ATLANTA (középen)

CUPIDO

SEDMOKRÉSKA
EZ PÉLDÁUL EGY GYŐRY-FÉLE RÓZSA. ÉN PIMPÓNAK NÉZTEM VOLNA, TETSZIK A SZÉP KIS GÖMBÖS BOKRA.
HÚHA, EZ RÍMELT!

AZ EGYIK TÖRPÖS ÁGY

EGY MÁSIK TÖRPÖS ÁGY

NÉVTELEN, DE SZÉP

A nagyobb (parkrózsák?) ágyását teraszosan alakították ki:



A TÁJ NEM MINDENHOL OLYAN, MINT AZ ELSŐ KÉPEN

A KÖRNYEZŐ FÁS NÖVÉNYZET IS SEGÍT.
ITT MÁR LÁTSZIK, HOGY GYÜLEKEZNEK A FELHŐK.

AZ ÁGYÁSOK VÉGÉN LEVENDULA, DE HÁT AZ ÁGYÁSOK NAGYON HOSSZÚAK, ÚGYHOGY EZ INKÁBB CSAK DÍSZ.
ITT AZ IS LÁTSZIK, HOGY VÉGIG CSÖPÖGTETŐ ÖNTÖZÉST ALAKLMAZNAK EZEKBEN AZ ÁGYÁSOKBAN.

ENNEK EGYÁLTALÁN NEM VOLT NEVE, SAJNOS. TERMETES BOKOR

Egy kis nosztalgia...

MIREILLE MATTHIEU

... és néhány bokorrózsa. Szó ami szó, a badeniekkel nem vetekszenek, de azért nem csúnyák.





Voltak aztán még kúszók is, rácsokra futtatva, de ezek engem nem ihlettek fotózásra, talán leginkább a háttérben lévő város nem túl vonzó látványa miatt.
Végül pedig néhány hangulatkép az arborétum többi részéből, amennyire az időnkből tellett.






A Zólyomi Arborétum másik büszkesége a rododendron állomány. 
A nyitva tartás is ehhez a két témához igazodik: március 15-től október 31-ig CSAK hétköznapokon (hétfő-péntek) reggel 7-től délután 3-ig tart nyitva, de van egy hét májusban, a rododenfronok hete, és egy hét júniusban, a rózsák hete, amikor minden nap 9-től 18 óráig látogatható közönséges halandók számára is. Hogy ezek pontosan melyik hetek, ezt, úgy tűnik, a kedves látogatónak kell kinyomozni.

Mi a rododendron virágzásnak már csak a legvégét csíptük el, azt is a készülődő viharfelhők árnyékában.



3 megjegyzés:

Petra írta...

De jó nektek! Nagyon szép képeket hoztál, persze nekem, mint örökzöld-bolondnak (akár ki is vehetném a kötőjelet, és mindeni úgy érti, ahogy akarja), az utolsó képek dobogtatják meg leginkább a szívemet.

Érdekes, hogy a rózsák teljesen csupaszon vannak, úgy értem, se talajtakarás, se növények. Rengeteg munkájuk lehet így vele.

Hyggecraft írta...

Szia!

A minirózsát ha kiülteted a kertbe gyönyörű lesz. Illetve nekünk tavaly egy nagyobb cserében is szépen mutatott. Fontos az átültetés, különben nagyon hamar tönkre megy. Általában 4-5 tő van egy cserépben. Mindig szétszedem őket és úgy ültetem el. 3-4 tuti meg marad egy egységből.

Józsa Kata írta...

Szia.
Kertbe nem tudom kiültetni, de én is át szoktam ültetni nagyobb cserépbe, viszont szétszedni azt nem. Tulajdonképpen jobban oda kéne figyelnem rá, mert rendszerint a lisztharmat szokta elvinni, ha nem nyáron, akkor télen a hûvös lépcsôházban. Idén azt hiszem, kint fog telelni a szabadban, kissé becsomagolva, hogy a gyökérzet védve legyen a nagyobb hidegtől.
Köszönöm a hozzászólást!